
10/24/2014 Burma | Freedom House

http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2014/burma#.VEnrCmTlNaQ 1/4

Menu

JOIN OUR MAILING LIST  

­ View another year ­

FREEDOM OF THE PRESS

3

Burma Freedom of the Press 2014 2014

Burma’s media environment continued to improve in 2013, driven in part by the

country’s ongoing transition from military dictatorship to democracy, although

the pace of reform slowed. Positive developments for press freedom during the

year included the introduction of private daily newspapers as well as debates

about, and some progress toward, new media legislation. In addition, exile media

groups continued to return to the country to open offices and obtain publishing

licenses. Nevertheless, Burma remained one of the more restrictive countries in

Asia, with significant state control over the domestic media sector, a government

monopoly on telecommunications and the internet, and a number of harsh laws

still on the books.

The 2008 constitution provides for freedom of expression and of the press, while

at the same time setting out broad and ambiguous conditions under which these

rights may be curtailed. Moreover, these rights are not respected in practice, as

the court system lacks the independence to try cases impartially, and many

draconian laws still stand. For example, the 1950 Emergency Provisions Act bans

content that would “affect the morality or conduct of the public or a group of

people in a way that would undermine the security of the Union or the restoration

of law and order.” The 2004 Electronics Transactions Law prohibits the electronic

transfer of information liable to undermine national security, including

communications about cultural or economic affairs. The criminal code, the Official

Secrets Act, and other laws can also be used to restrict media freedom. Several

lawsuits brought by government officials against privately owned weeklies in

2012 were successfully mediated by the interim Myanmar Press Council (MPC)

in 2013, though in some cases these mediations followed protracted judicial

proceedings. In one case, a defamation suit brought by the mining ministry

against the Voice chief editor Kyaw Min Swe relating to corruption allegations at

the ministry was dropped in January following out-of-court negotiations between

the ministry and the MPC—but not before Kyaw Min Swe had attended 28 court

hearings over a six-month period.

In December 2013, Ma Khine, a reporter with the Eleven Media Group, was

sentenced to three months in prison for trespassing, after she went to interview a

lawyer for a story about pirated movies. She also received one month for

defamation and one month for “using abusive language.” According to the

reporter, the plaintiff agreed to be interviewed for the story but later became

angry when asked how much she charged for handling a case. She later claimed

that Ma Khine had forcibly entered her home and used abusive language when

asked to leave. Eleven Media Group believes that the judge’s heavy sentence

may have been in retribution for the group’s recent reporting about widespread

corruption in the judiciary. According to the Committee to Protect Journalists

(CPJ), Ma Khine was the first Burmese reporter to be imprisoned since President

Thein Sein released 14 jailed journalists in a 2012 presidential pardon.

Several media-related laws were drafted, introduced, and debated in 2013. In

March, the information minister introduced in the lower house a new printing and

2014 SCORES
PRESS STATUS

Not Free
PRESS FREEDOM SCORE
(0 = BEST, 100 = WORST)

70
LEGAL ENVIRONMENT
(0 = BEST, 30 = WORST)

22
POLITICAL ENVIRONMENT
(0 = BEST, 40 = WORST)

24
ECONOMIC ENVIRONMENT
(0 = BEST, 30 = WORST)

24

Burma
ShareShareShareShareShareMore

http://www.addthis.com/bookmark.php?v=300&winname=addthis&pub=ra-526970f657520910&source=tbx-300&lng=en-US&s=google_plusone_share&url=http%3A%2F%2Fwww.freedomhouse.org%2Freport%2Ffreedom-press%2F2014%2Fburma&title=Burma%20%7C%20Freedom%20House&ate=AT-ra-526970f657520910/-/-/5449eb0ade1e2a94/3&frommenu=1&uid=5449eb0a7636c75a&shortener=bitly&ct=1&pre=http%3A%2F%2Fwww.freedomhouse.org%2Fcountry%2Fburma&tt=0&captcha_provider=nucaptcha
http://www.freedomhouse.org/news/feed
http://www.youtube.com/freedomhousedc
http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/freedom-press-2014
https://twitter.com/freedomhousedc
http://www.freedomhouse.org/
http://www.freedomhouse.org/
http://www.addthis.com/bookmark.php?v=300&winname=addthis&pub=ra-526970f657520910&source=tbx-300&lng=en-US&s=linkedin&url=http%3A%2F%2Fwww.freedomhouse.org%2Freport%2Ffreedom-press%2F2014%2Fburma&title=Burma%20%7C%20Freedom%20House&ate=AT-ra-526970f657520910/-/-/5449eb0ade1e2a94/2&frommenu=1&uid=5449eb0ab67b37c5&shortener=bitly&ct=1&pre=http%3A%2F%2Fwww.freedomhouse.org%2Fcountry%2Fburma&tt=0&captcha_provider=nucaptcha
https://www.facebook.com/FreedomHouseDC
http://www.freedomhouse.org/country/burma


10/24/2014 Burma | Freedom House

http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2014/burma#.VEnrCmTlNaQ 2/4

publishing law intended to replace the 1962 Printers and Publishers Registration

Act—without knowledge of or consultation with the MPC. Following a public

outcry by the MPC and an alliance of other local media associations, the proposal

was temporarily tabled. In July, however, the lower house approved the bill,

prompting members of the press council to threaten resignation if the bill passed

in the upper house. Many of the bill’s more controversial measures, including a

vaguely worded ban on reporting critical of the military-drafted 2008 constitution

and possible prison sentences for publishers who failed to register with the

government, were removed from the bill in November. The bill was awaiting

approval by parliament at year’s end. The Public Service Media Bill, which sets

out a proposal for transitioning the state broadcaster to a public broadcaster, was

also introduced in parliament in the fall, though a long debate is expected before

passage. In October, the government passed a new telecommunications law that

observers warn may require telecom operators to intercept or suspend

communication services at the request of the government, based on vague

national security or public interest concerns. An MPC-drafted media bill,

containing stronger protections for press freedom, including the increased use of

mediation to settle disputes, was passed by the lower house in early November.

The bill also includes a proposal to abolish criminal defamation.

There is no freedom of information law in Burma, and access to government

officials and departments is inconsistent. While Thein Sein pledges openness and

holds official press conferences, many lower and mid-level bureaucrats, wary of

displeasing their superiors and fearful for their jobs, continue to refer media

queries to the president’s office. The military remains particularly closed; despite

the creation of a new military spokesperson position, the holder of the office

rarely returns calls, according to reporters.

Foreign embassies, international media development organizations, and the

newly formed journalists’ associations continued to host training sessions,

seminars, and forums to discuss the development of the media during the year. In

addition, the government continued enlisting assistance in assessing state-run

outlets, training personnel, and providing advice on the changing media

landscape.

The elimination of prepublication censorship in 2012 and a fluid regulatory regime

has resulted in uncertainty over what constitutes grounds for post-publication

suspension of licenses, perpetuating self-censorship among many journalists and

editors. In June 2013, Inwa Publications, the distributor of Time magazine,

decided not to distribute the July issue of the magazine, which featured a cover

story about the Burmese Buddhist monk Ashin Wirathu, entitled “The Face of

Buddhist Terror”; the decision was later reinforced by a government ban on the

magazine’s sale in any form. Critics raised concerns that the government’s use of

emergency legislation to censor the issue set a dangerous precedent and

restricted the space needed to discuss the sensitive issue of ethnic conflict. In a

positive trend, access to previously censored online content, including

independent and foreign news sites and overtly political content, improved in

2013.

In general, media outlets continued to expand their coverage of political news,

addressing topics that had in the past been considered off-limits and engaging in

more scrutiny of the activities of the government and legislature. Interethnic

tension, however, remained a sensitive topic, especially in Rakhine State, where

violence between Buddhists and ethnic Rohingya Muslims broke out again in

March 2013 after earlier bouts of violence in 2012. Press and eyewitness reports

indicated that the government was restricting access to cities and towns in

Arakan State where incidents had taken place, and that reporters were often met

with harassment and threats from the local population. Moreover, the

government did not officially comment on the situation until five days after Thein

Sein proclaimed a state of emergency in the area. In June, the European

Parliament passed a resolution calling for journalists to be given unrestricted

access to sensitive regions of the country. Some Burmese media outlets and

Buddhist leaders have accused other members of the media—especially foreign or

former exile media outlets—of biased coverage, raising concerns over incitement

of hatred in an already volatile climate, especially with the use of social media.

Exile media organizations continued to return and negotiate their role in the

country’s media landscape. Many set up offices in Burma either officially or

unofficially in 2011 and 2012, while retaining their offices abroad, given the



10/24/2014 Burma | Freedom House

http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2014/burma#.VEnrCmTlNaQ 3/4

potential for government backsliding in the reform process. Media organizations

affiliated with an ethnic minority appeared to face fewer obstacles in their

attempts to register or obtain licenses in 2013 than in previous years, while

minority journalists continued to assert themselves at media conferences and to

demand representation in the newly established press council.

Cases of physical violence or harassment directed against members of the press

occur occasionally. Several attacks on journalists were reported during the

violence in Rakhine State in March. Both foreign and local journalists were met by

angry mobs that prevented them from reporting on the riots. Radio Free Asia

reported that in Meikhtila, a town at the center of the riots, armed Buddhist

monks threatened several journalists who had witnessed them damaging a

mosque and a house. The monks destroyed the memory cards from the

journalists’ digital cameras while one monk held a knife to the throat of an

Associated Press reporter. Media advocacy groups called on the government to

do more to protect journalists working in conflict areas.

The level of diversity and private ownership in the print sector continues to

expand. The first eight licenses for privately owned daily newspapers were

authorized in early March 2013; by year’s end, 31 licenses had been issued, and

at least a dozen dailies were operating regularly. Despite the easing of formal

government controls, the largest print outlets remain state-run; additionally,

private media ownership is highly concentrated. High levels of poverty and

illiteracy, along with poor infrastructure and distribution networks, mean that

print media are accessible mainly in urban areas. Most Burmese look to broadcast

outlets as their main source for news. Six public television stations are available,

of which five are controlled by the Information Ministry and one by the armed

forces. The eight domestic FM radio channels are controlled by the government

or its allies. However, radio programs transmitted from abroad by Voice of

America, Radio Free Asia, and Democratic Voice of Burma are accessible and

remain very popular. Because of high monthly subscription fees to access satellite

television, most Burmese viewers install the receivers illegally. Authorities no

longer restrict the importation of foreign news periodicals.

Internet connections are expensive, and in 2013 only 1.2 percent of the

population accessed the medium, one of the lowest rates in the world. The

government owns all internet service providers, although it announced in January

that it would grant two licenses to private companies, each with an initial term of

15 years. Download speeds remain painfully slow, affecting the dissemination of

information. Nevertheless, for those with access, a range of e-mail, blog, and

social-media platforms—including Gmail, Facebook, and YouTube—have grown in

popularity. The price of SIM cards for mobile telephones has dropped significantly

in recent years, but mobile phone owners remain an elite group: less than 10

percent of the population has a mobile phone number, according to a 2013 report.

Moreover, the cost of mobile data remains high and Wi-Fi signals are notoriously

unreliable, making smartphone use limited, even for those who can afford them.

The government has announced its intention to license a second private mobile

operator, which could see mobile penetration rates grow to as high as 80 percent

by the end of 2015.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Sitio de Freedom House México en español

Freedom House Mexico Website (in Spanish)

Subscribe

http://freedomhouse.org/mexico%20
https://twitter.com/freedomhousedc
http://www.freedomhouse.org/about-us
http://www.freedomhouse.org/content/career-opportunities
http://www.freedomhouse.org/content/credits
http://www.freedomhouse.org/news/feed
https://www.facebook.com/FreedomHouseDC
http://www.freedomhouse.org/content/privacy-policy
http://www.freedomhouse.org/nosotros
http://www.freedomhouse.org/content/contact-us
http://www.youtube.com/freedomhousedc
http://org2.salsalabs.com/o/6580/p/salsa/web/common/public/signup?signup_page_KEY=2061


10/24/2014 Burma | Freedom House

http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2014/burma#.VEnrCmTlNaQ 4/4


